X
تبلیغات
ریاضی هم آسونه هم زیبا
ریاضی هم آسونه هم زیبا
شامل آموزش ریاضی،مطالب جالب و معما 

براي رسم بيضي با قطرهاي مشخص، ابتدا دو دايره متحدالمركز، يكي به اندازه قطر بزرگ بيضي و ديگري به اندازه كوچك بيضي رسم مي كنيم.

يكي از دو دايره را به قسمتهاي مساوي تقسيم كرده از مركز به نقاط تقسيم روي محيط دايره وصل مي كنيم. ادامه دهيد تا محيط هر دو دايره را قطع كنند. حال از نقاط روي محيط دايره بزرگتر، خط عمود از نقاط روي دايره كوچتر خط افقي رسم مي كنيم تا خطوط يكديگر را قطع كنند.

نقاط حاصل، محيط بيضي را تشكيل خواهند داد كه با وصل آنها به هم، بيضي مورد نظر رسم مي شود.

[ سه شنبه بیست و نهم آذر 1390 ] [ 21:58 ] [ علیرضا رجب نیا ]
روش بازی: یکی از مضرب ها را انتخاب کرده و دکمه شروع را کلیک کنید .سپس با کلید های مکان نما باز ی کنید آرزوی من شادی شما عزیزان 

[ جمعه هجدهم آذر 1390 ] [ 10:38 ] [ علیرضا رجب نیا ]
این فایل به یادگیری شما در مبحث کسر کمک می کند.

دانلود کنید

[ چهارشنبه شانزدهم آذر 1390 ] [ 13:34 ] [ علیرضا رجب نیا ]

در سال 1949 رياضي‌دان هندي به نام كاپركار(D.R.Kaprekar)به نتيجه ي جالبي پي برد كه به"عمل كاپركار" مشهور شد. او يك عدد چهار رقمي دلخواه كه در آن تمامي رقم‌ها يكسان نبودند را انتخاب كرد،سپس بزرگ‌ترين و كوچك‌ترين عدد چهار رقمي كه با رقم هاي آن عدد ساخته مي شد را تشكيل داد و تفاضل آن ها را به دست آورد.براي عدد حاصل نيز همين روند را تكرار كرد و پس از چند مرحله درنهايت به عدد 6174 رسيد.


فرض كنيد با عدد 2005 شروع كنيم. بزرگ‌ترين عدد چهار رقمي كه با ارقام 2005 مي‌توان ساخت عدد 5200 و كوچك‌ترين،عدد 0025 يا همان 25 مي‌باشد.در اين جا عمل كاپركار به صورت زير است:


5175=0025-5200
5994=1557-7551
5355=4599-9954
1998=3555-5553
8082=1899-9981
8532=0288-8820
6174=2358-8532
6174=1467-7641
 

مشاهده مي‌كنيد كه وقتي به 6174 مي‌رسيم نتيجه تكرار مي شود و درهر بار تكرار به 6174 مي‌رسيم.عدد 6174 را "هسته ي عمل كاپركار" مي‌ناميم. اجازه دهيد با يك عدد ديگر،نتيجه ي بالا را امتحان كنيم.


عدد 1789 را درنظر بگيريد:


8082=1789-9871
8532=0288-8820
6174=2358-8532
 

دوباره به عدد 6174 مي‌رسيم.


ادامه مطلب
[ شنبه دوازدهم آذر 1390 ] [ 13:14 ] [ علیرضا رجب نیا ]

يكي از شيفتگان معماها و سرگرمي‌هاي علمي و از معما پردازان معروف، موسوم به هايت تولوز نام اين بازي مورد علاقه ي‌ خود را «حريف افكن» نهاده است. به اين سبب كه براي تمام شكل‌هاي مختلف آن، راهبرد واحدي وجود دارد كه آغاز كننده ي بازي همواره بر حريف چيره شود. شكل كلاسيك اين بازي به شرح زير است:
پانزده چوب كبريت را در پنج رديف به اين ترتيب مي‌چينيم كه در رديف اول يك چوب كبريت، رديف دوم دو چوب كبريت، رديف سوم سه چوب كبريت ، رديف چهارم چهار چوب كبريت و در رديف پنجم پنج چوب كبريت قرار گيرد.


دو بازيكن به نوبت بازي مي‌كنند و هر يك در هر بار نوبت خودش، از تنها يكي از رديف‌ها هر تعداد چوب كبريت كه بخواهد، برمي‌دارد و آن‌ها را كنار مي‌گذارد. برنده‌ي بازي كسي است كه آخرين چوب كبريت را برمي‌دارد.

"راهنمایی برای برنده شدن "در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب
[ شنبه دوازدهم آذر 1390 ] [ 12:57 ] [ علیرضا رجب نیا ]
آيا مي توانيد فقط با 5 چوب كبريت يك مكعب كامل بسازيد به طوري كه هيچ كدام از آن ها را نه خم كرده و نه بشكنيد؟

"جواب "در ادامه مطلب


ادامه مطلب
[ شنبه دوازدهم آذر 1390 ] [ 12:47 ] [ علیرضا رجب نیا ]
1. فهم مساله : دراین مرحله می باید درک کاملی از مساله در ذهن خواننده بوجود اید . این یعنی باید بفهمیم مساله چه معلوماتی بما دادهاست وچه مواردی را از ما خواسته است

2. انتخاب روش در این مرحله با استفاده از درکی که ازمساله در ذهن ما وجود دارد یکی از روشهای حل مساله مناسب با این مساله را انتخاب می کنیم

3.اجرای روش: حال که روش مناسب را انتخاب کردیم ان را اجرا میکنیم

4.بازگشت به عقب:جوابهای بدست امده را با صورت مساله مقایسه کرده ویکبار دیگر مراحل بالا را مرور می کنیم تا مطمئن شویم قسمتی از مساله رااشتباه نرفته یا جا نینداخته باشیم


هنر حل مساله. جرج پولیا .ترجمه احمد ارام

[ سه شنبه یکم آذر 1390 ] [ 16:23 ] [ علیرضا رجب نیا ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت آموزش و لذت بردن از مطالب جالب ریاضی تهیه شده است.دانش آموزان عزیزم،امیدوارم این مطالب برایتان مفید باشد.به امید یادگیری بیشتر فرزندان عزیر میهن اسلامی ایران.
علیرضا رجب نیا
(alireza.rajabneya@gmail.com)
امکانات وب